بازدید رئیس دانشگاه از موسسه ملی تحقیقات سلامت

دکتر قناعتی:  موسسه ملی تحقیقات سلامت مغز متفکر و چراغ راهنمای نظام سلامت کشور است

دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه به همراه دکتر ‌اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری خود، باحضور در موسسه ملی تحقیقات سلامت با رئیس و اعضای این موسسه دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست که 21 فرودین 1401 در سالن شورای موسسه ملی تحقیقات سلامت تشکیل شد، دکتر قناعتی، پس از شنیدن گزارش رئیس و مدیران گروه‌های علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت، این مرکز را مغز متفکر و چراغ راهنمای نظام سلامت کشور توصیف کرد و گفت: امروز گزارش کار، برنامه‌ها و ساختار موسسه ملی تحقیقات سلامت را بررسی کردیم. مرکزی که نقش دیدبانی نظام سلامت را برعهده دارد و اگر پژوهش‌های آن نباشد نمی‌توانیم درست برنامه‌ریزی کنیم.
دکتر قناعتی نقش این مرکز را در پرهیز از افراط و تفریط برنامه‌ریزی سلامت مؤثر در کشور دانست و گفت: این مرکز توانمندی بسیاری در پاسخ سریع به سؤالات اساسی مدیریت سلامت کشور دارد و باعث می شود مدیران براساس نتایج این تحقیقات برنامه‌ریزی کنند.
رئیس دانشگاه پژوهش‌های این مرکز را در کاهش خطاها ضروری دانست و گفت: برای اصلاح نظام سلامت کشور مهم است که مدیران این راه را با دقت، اثرگذاری و کیفیت بیشتر بپیمایند و از خطاهای آنان در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کاسته می شود. 
دکتر قناعتی بابیان اینکه باید قدر تلاش‌های این موسسه را دانست گفت: برای هر تغییری ساختاری باید دلایل کافی وجود داشته باشد و این تغییر براساس سه معیار اصلی مانند شایسته‌سالاری، عملیاتی بودن و پرهیز از فساد موردتوجه قرار گیرد در غیر این صورت تغییر ساختار منجر به افت مجموعه می شود. 
دکتر قناعتی بر توسعه پژوهش‌های مرتبط با حوزه بهداشت تأکید کرد و گفت: بهداشت اولویت اصلی دانشگاه است و در جهت توسعه برنامه پزشک خانواده و دیگر برنامه‌های مرتبط با این حوزه دانشگاه حتماً حمایت می‌کند.
رئیس دانشگاه از رئیس و مدیران گروه موسسه ملی تحقیقات سلامت خواست، حوزه ارتباطی خود را با وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی و رسانه‌ها افزایش دهند و گفت: نتیجه پژوهش‌های خود را منتشر کنید تا ذهن مسئولان و جامعه نسبت به موضوعات مهم نظام سلامت پویا بمانند. 
رئیس دانشگاه، در پایان سخنان خود، برحمایت دانشگاه از فعالیت‌های این مرکز تأکید کرد  گفت: در زمینه تأمین نیروی انسانی و بودجه موردنیاز دانشگاه به شما کمک خواهد کرد. 
در ادامه، دکتر علی اکبری ساری رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت حضور دکتر قناعتی را نشان دهنده توجه ایشان به این مجموعه دانست و درباره تاریخچه موسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: در سال ۱۳۸۷ با مصوبه وزارت بهداشت و با وظایف مشخص و تعیین شده تشکیل شد.
دکتر اکبری ساری با اشاره به فعالیت ۱۰ عضو هیات علمی، ۲۲ کارشناس و ۵ عضو مشاوره در این مجموعه گفت: با وجود حدود ۷۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور، این مرکز همچنان دارای نقش ملی و محوری بوده و زیرنظر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران، به انجام پژوهش‌های کاربردی و سیاستگذاری نظام سلامت کشور کمک می‌کند.
رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت از اجرای ۱۳ پیمایش ملی، ۱۶۰ طرح HTA و در مجموع بیش از 270 طرح از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۱ با شروع قرن نو، فرصت خوبی برای پیمایش های ملی و رصد شاخص های نظام سلامت است و به این منظور ۱۵ پیمایش ملی طراحی شده است.
دکتر اکبری ساری ماموریت های اصلی این مرکز را، دیده بانی سلامت جمعیت و نظام سلامت، پاسخ سریع به سوالات علمی سیاستگذاران، طرح های کاربردی (HPSR) و کلان نظام سلامت و موارد بسیار دیگر برشمرد و گفت: برنامه های مشترک بسیاری با معاونت های وزارت بهداشت درحال انجام است.
رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت با اشاره به مهمترین برنامه موسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: تقویت ظرفیت های ملی به منظور سیاستگذاری اگاه از شواهد، مهمترین برنامه این موسسه است. اجرای این طرح، به مدیریت پژوهش های نظام سلامت کمک بسیاری می‌کند و دغدغه مسئولان وزارت بهداشت در انجام پژوهش های کاربردی و در راستای پاسخ به نیاز جامعه را تا حد زیادی تامین می کند.
دکتر اکبری ساری در جمع بندی سخنان خود گفت: موسسه در طول زمان دچار فراز و فرود های بسیاری بوده ولی باوجود چالش های متعدد همچنان نقش محوری در تقویت نظام سلامت دارد و برخی فعالیت ها و کارکردهای ان جایگزین ندارد.
سپس مدیران و‌ اعضای هیات علمی گروه درخصوص نحوه اجرای طرح‌ها و پیمایش‌ها در موسسه توضیح دادند.
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *